متد های آموزش پیانو
برای یادگیری یک ساز، چه پیانو و چه ساز دیگر، یک رویکرد یا روش جهانی ندارد. اغلب شباهت هایی بین روش های تدریس و یادگیری وجود دارد، اما هیچ دو یکسان نیستند.
نکته کلیدی دیگر این است که روش ها اغلب بر اساس نیازهای فرد یا گروه توسط معلمان تفسیر یا ترکیب می شوند. همانطور که روش ها متفاوت است، البته دانش آموزان و سبک های یادگیری آنها نیز متفاوت است. در حالی که رویکرد سنتیتر ممکن است برای دانشآموز بالغتر مناسب باشد، همان روش ممکن است برای یک یادگیرنده جوانتر مناسب نباشد.
همچنین ارزش آن را دارد که دانش آموز در درس ها به چه چیزی دست یابد. برخی از دانشآموزان ممکن است کاملاً خوشحال باشند که میتوانند آکورد آهنگهای مورد علاقه خود را بنوازند و خود را در خواندن و آموزش پیانو همراهی کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تماشای سکوی کنسرت و سومین کنسرتو پیانو راخمانینوف داشته باشند. سبک نیز یک عامل تعیین کننده است: کلاسیک، پاپ، جاز همگی می توانند نظرات مختلفی در مورد نحوه یادگیری ساز ارائه دهند.
روش های آموزش پیانو
۱. روش پیانو سوزوکی
این یکی از مشهورترین روش های آموزش پیانو و ویولن است. این ویولن نواز معروف شینیچی سوزوکی که اهل ژاپن بود ابداع شد. رویکرد او در مقایسه با بزرگسالان به شدت نسبت به کودک کوچکتر اهمیت داشت، اما این روش را می توان برای اکثر سنین تطبیق داد. برای سوزوکی، این مفهوم مبتنی بر یادگیری یک آلات موسیقی به روشی مشابه با روشی که کودکان یک زبان را یاد می گیرند، بود. فرصت یادگیری از محیط طبیعی نیز یکی از ملاحظات کلیدی در روش شناسی او بود.
در حالی که سوزوکی سخاوتمندانه برای کار خود تحسین شده است، بسیاری از منتقدان ادعا می کنند که این روش ناقص است و به سمت تولید نوازندگانی گرایش دارد که در تفکر موسیقایی خود پاسخگو یا فردی نباشند. تاکید سوزوکی بر آموزش پیانو از طریق گوش و نه از طریق نتنویسی، انتقادات آشکاری را به خود جلب کرده است، زیرا این امر میتواند نوازنده در حال توسعه را از نظر دید خوانی و خواندن دقیق نتنویسی آماده نکند. روش پیانو سوزوکی در چندین جلد موجود است. لینک کتاب در آمازون
۲. روش آلفرد
روش آلفرد در یادگیری پیانو برای سالهای موفقی پیش می رود. آلفرد در حال حاضر طیف وسیعی از روشهای پیانو را که برای دانشآموزان جوانتر و بزرگسالان طراحی شده است، ارائه میکند. آنها همچنین یک دوره کامل تئوری موسیقی دارند که مکمل یادگیری عملی است. به گفته وب سایت آلفرد، آنها به “۱۰ میلیون دانش آموز در یادگیری، آموزش و نواختن موسیقی کمک کرده اند”. این روش در سال ۱۹۲۲ با سام مانوس نوازنده ویولن آغاز شد که یک شرکت انتشاراتی راه اندازی کرد که موسیقی محبوب آن زمان را توزیع می کرد.
او سپس Alfred & Company را خریداری کرد و نام آن را به Alfred Music کوتاه کرد، نامی که تا به امروز باقی مانده است. آنها به خود می بالند که روش های پیانو را توسعه داده اند که نوآورانه، پیشرفته و سرگرم کننده است. می توانید تمام مطالب آنها را مشاهده کنید و در مورد تاریخچه شرکت بخوانید: www.alfred.com
۳. روش پیانو باستین
این روش یادگیری پیانو یک منبع معتبر برای آموزش پیانو است. رویکرد آنها تقسیم یادگیری به عملکرد، تئوری و درس است. در اینجا تأکید بر این است که دانش آموزان با مفاهیم نظری موسیقی همراه با نواختن عملی آنها آشنا شوند. باستین قطعات خود را به سمت کلاسیک وزن می دهد و طیف عظیمی از منابع اضافی را فراهم می کند که می توان آنها را به عنوان مکمل روش ها خریداری کرد. این شامل یک لیست چشمگیر از رپرتوار است.
یادگیری پیانو به صورت گوشی هنرجو را تشویق میکند و او از مراحل اولیه این روش روی ایده فواصل و الگوهای آکورد کار میکنند. برخی از این رویکرد فرمولی است، اما این یک انتقاد نیست، فقط یک مشاهده است، زیرا برای برخی ممکن است جذاب نباشد. یکی از مزایای احتمالی سرعت پیشرفت روش است. این ممکن است برای دانشآموزان کمی مسنتر مناسب باشد، اما اگر به دقت آموزش داده نشود، میتواند برای هنرجویان جوانتر بیانگیزه باشد.
۴. Faber & Faber Piano Method
نظرات متفاوتی در مورد روش فابر و فابر وجود دارد، اما به وضوح تعداد زیادی از معلمان و دانشآموزان طرفدار این روش هستند. مانند سایر روشهای موجود در بازار، Faber & Faber به طور معقولی تصمیم گرفتهاند که روش خود را به بسیاری از کتابهای پیشرفته تقسیم کنند. این بدان معناست که برای هر سطح به چهار کتاب نیاز دارید که میتواند گران باشد و شاید در روشهای دیگر ارزانتر پوشش داده شود.
برای سالهای اول، کتابها طیف جذابی از گرافیکهای رنگارنگ و جذاب را در کنار راهنماییهای مفید در مورد وضعیت بدنی، انگشت گذاری و نت ها یادداشت ارائه میکنند. نکته مثبت این است که این روش شامل طیفی جذاب از سبک های موسیقی است و کتاب های خاصی در این مجموعه دارد که بر فولک، جاز و حتی سرودها تمرکز دارد. پیشنهادهای تمرینی منظمی وجود دارد که برای همه سنین و انواع زبان آموز مفید است و حتی کتابی که به آهنگسازی اختصاص داده شده است.
این حوزه ای است که اغلب به نفع سایر فرصت های متمرکز بر ابزار نادیده گرفته می شود. برای بسیاری از معلمان، روش Faber & Faber به دلیل نظم موضوعی و نوآوری اش از دیگران پیشی می گیرد. برای دیگران، در مورد موقعیت بازی در مراحل اولیه به جای قطعات و اجرا، بیش از حد تجویزی است.
۵. دنیای پیانو اثر جوانا مک گرگور
این روش «آموزگاران مبتنی بر داستان» برای دعوت و ترغیب دانشآموزان به کاوش پیانو از طریق شخصیتها و روایتهایی طراحی شدهاند که بهطور نامحسوس بر تکنیکهای جدید تمرکز میکنند. قطعات نوآورانه و با دقت انتخاب شده اند تا مهارت ها و تکنیک های مورد نیاز همه پیانیست ها را توسعه دهند. بازیها و پازلهایی نیز وجود دارند که به شکستن یادگیری و حفظ تمرکز بر سرگرمی و همچنین فرصتهایی برای تجدید نظر و تأمل کمک میکنند. هر کتاب سی دی مخصوص به خود را دارد که کاملاً تعاملی است و با روشهای کمی خشک و کهنهای که در زمان شروع یادگیری ساز روی میز بود، فاصله زیادی دارد.
اینها گزیده ای از برخی از روش های موجود هستند. طبق تجربه من، بسیاری از دانشآموزان این روزها ترجیح میدهند خودشان را از طریق آموزشهای YouTube آموزش پیانو بگیرند. گزینهها تقریباً نامحدود هستند، اما پیدا کردن معلمی که به او متصل میشوید و مسیری برای یادگیری خلاقانه مادامالعمر ، به نظر من راه رو به جلو است.
با تشکر از توجه شما و ممنون از اعتمادتون نسبت به سایت پیانو گام
ارادتمند حمیدرضا عفیفی